سایت علمی

سایت علمی

میدر وبلاگ محمدرضا شهبازی
سایت علمی

سایت علمی

میدر وبلاگ محمدرضا شهبازی

سیاهچال عجیب

سیاهچاله های شگفت انگیز


 بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با رصد ابر سیاهچاله‌های کهکشان‌های مختلف معتقدند در جهان هستی سیاهچاله های ابر پر جرمی با تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید وجود دارند که در قلب تقریبا تمام کهکشانها در جهان، از جمله کهکشان خودمان، کهکشان راه شیری یافت می شوند. این سیاهچاله های مرموز و شگفت انگیز در گذشته […]  بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با رصد ابر سیاهچاله‌های کهکشان‌های مختلف معتقدند در جهان هستی سیاهچاله های ابر پر جرمی با تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید وجود دارند که در قلب تقریبا تمامکهکشانها در جهان، از جمله کهکشان خودمان، کهکشان راه شیری یافت می شوند. این سیاهچاله های مرموز و شگفت انگیز در گذشته های دور بسیار ناشناخته و بسیار فعال بودند و مقادیر زیادی ازماده را می بلعیدند و در محیط اطراف خود  جت های روشن بسیار قدرتمندی  منتشر می کردند که دانشمندان با رصدهای جدیدنقش آنان را در تکامل و پیدایش هر کهکشان بسیار تأثیرگذار دانستند.

ngc-1433-spiral-galaxy-compositeنمایی نزدیک از کهکشان فعال  NGC 1433 ، این تصویر خطوط گرد و غبار مرکزی این کهکشان را نشان می دهد که با همکاری  تلسکوپ فضایی هابل/ NASA / ESA درست شده است.

در مطالعات جدید دانشمندان نجوم ناسا و سایر ستاره‌شناسان که در مجله نجوم و اختر فیزیک به چاپ رسیده سیاهچاله مرکزی کهکشان NGC1433 بررسی شده و این سیاهچاله با ساختار ترکیبی‌اش شکل کهکشان را به صورت مارپیچی تغییر داده است، این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و توسط رادیوتلسکوپ آلما ( ALMA ) تقویت شده است، علاوه بر یک ساختار مارپیچی، جت‌های غیر منتظره‌ای از ماده را آشکار ساخته که از سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان به بیرون می‌ریزند.

«فرانسوا کومبس» از ستاره‌شناسان فرانسوی در این باره می‌گوید: ما مواد اطراف کهکشان NGC1433 را تجزیه و تحلیل‌کردیم و متوجه شدیم ذرات مولکولی بنیادین داخل سیاهچاله در فاصله ۱۵۰ سال نوری قرار دارند. این ذرات مولکولی مبدأ و منشأ شکل‌گیری ستارگان و تغییر شکل یک کهکشان به صورت مارپیچی خواهند شد. همچنین در بررسی‌های ستاره‌شناسان مشخص شد که رابطه معناداری میان جرم یک سیاهچاله در مرکز کهکشان و نوع تغییر شکل آن وجود دارد. طبق برآوردهایی ۳۰ میلیون سال طول خواهد کشید تا نور ستارگان کهکشان NGC1433 به کره زمین برسد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.